Prerekvizity
Zaprvé je nutné vědět něco o tématech, co se probíraly na semináři PgU. Není nutné, abyste v minulosti prošli seminářem PgU (sám jsem to tak udělal).
Ale pokud jste v životě neprogramovali nebo jste se nikdy v životě s informatikou nesetkali, není pro vás tento seminář bez absolvování PgU vhodný. Pokud se někdo takový ale najde a přesto by chtěl na seminář přicházet, napište mi a probereme možnosti.
Požadavky na úspěšné zakončení předmětu
Platí společná pravidla napsaná zde. Podtrženo sečteno musíte splnit následující:
- Získat alespoň 50 % bodů (známkování naleznete zde)
- Nepodvádět, protože to vám může vysloužit (N) na vysvědčení. nedělějte to, nechce se mi to řešit.
- Pro maturanty: odevzdat maturitní práci splňující požadavky určené maturitní vyhláškou MŠMT v termínu určeném ředitelem školy.
Kalendář důležitých událostí
Datum | Událost |
---|---|
2. září | Začátek školního roku |
1. listopadu | Schválené téma maturitní práce |
polovina dubna | Odevzdání maturitní práce |
první polovina května | Zpracování a rozeslání posudků |
koncem května | Maturitní zkouška |
Maturita
Upozornění: v době maturitních zkoušek jsou tyto informace neoficiálního informativního charakteru. Vždy konzultujte školní web.
No, tohle je téma samo o sobě. hodně se tady toho objeví, až bude čas. Zatím se ale musíte soustředit na dvě věci — výběr témata maturitní práce a opakování témat ze semináře PgU.
Téma mi odevzdejte do 1. listopadu a to po konzultaci. Prosím vás, promyslete to a pokud si nebudete čímkoliv jisti (náročností tématu, nejistotou, apod.), napište mi.
Předběžné materiály k maturitní zkoušce:
Finální otázky
- 1
- Datové typy a jejich reprezentace: int, double, struktura, pole, objekt, ukazatel, serializace, YAML, CSV
- Webové technologie: odkazy, MathML, stylování, skriptování, publikování, HTTP, selektor, kaskáda, preprocesor, sémantika
- 2
- Databáze a SQL: tabulka, záznamy, datové typy, primární a cizí (foreign) klíče, index, SQL, SELECT, UPDATE & DELETE, CREATE & DROP
- Hardware: periferie: sběrnice, protokoly, USB
- 3
- Nástroje pro spolupráci při programování: mailing-list, Trac, Bugzilla, …
- Zpracování aritmetického výrazu: lexer, parser, infixový a postfixový zápis, AST, CFG
- 4
- Síťová komunikace: internet, TCP/IP, spolehlivost, adresování, socket
- Textový procesor: styly, ODT, LibreOffice
- 5
- Adresování na Internetu: IP & MAC adresa, port, proxy server, DNS, router, switch
- Hardware: úložná zařízení: HDD, SSD, CD, kapacita-rychlost-cena
- 6
- Počítačová grafika a barevné modely: barevné modely, princip uložení, BMP, PNG, JPEG, GIF, ODG, SVG
- Modulární programování: knihovna, API, ABI, verzování knihoven, linker
- 7
- Programovací jazyky: překladač, interpret, JIT, garbage collector
- Alternativní textové formáty: Markdown & PanDoc, LaTeX
- 8
- Virtualizace a cloud: virtualizace komponent (disk, síť, obrazovka), infrastruktura/platforma/software jako služba (IaaS/PaaS/Saas)
- Historie hardware a software: relé, elektronky, děrné štítky, vícejádrové procesory, cloud, vzdálený přístup, internet
- 9
- Verzovací systémy: revize, větev, repozitář, klon, fork, Git, Subversion
- Číselné soustavy: Hornerovo schéma, převody
- 10
- Kryptografie a ochrana informací: symetrické a asymetrické šifry, RSA, one-time pad, steganografie, solení (salt) hesel
- Testování softwaru: unit testing, pokrytí kódu, druhy testů (funkční, výkonnostní, systémové, …), JUnit
- 11
- Multimedia a jejich prezentace: kontejner, kodek, DVD, AVI, MP3, stopa, titulky, VGA, HDMI, DAC (D/A převodník)
- Základy objektově orientovaného programování: zapouzdření, dědičnost, polymorfismus, rozhraní, emulace bez podpory překladače
- 12
- Správa a zabezpečení počítačových systémů: VNC a SSH, firewall, aktualizace, hesla
- Publikování na webu: protokoly, typy hostingů
- 13
- Prohledávání do hloubky a do šířky: nalezení nejkratší cesty, průchod bludištěm, stavový prostor
- Dávkové úlohy (práce v příkazové řádce): Bash, cURL, grep, sed
- 14
- E-mail a instant messaging: protokoly, formát zpráv, SMTP, POP3, IMAP
- Algoritmy třídění: bubble-sort, insertion-sort, quick-sort, složitost
- 15
- Licencování softwaru a otevřený software: placený software, shareware, freeware, open source, GPL, BSD, CC, MIT
- Specializované programovací jazyky: XSLT, R, JavaScript, shell, regulární výrazy, LaTeX
- 16
- Hardware: CPU, paměť a architektura počítače: registry, cache, instrukční sada, jádra a vlákna, motherboard
- Typografie: font, slitky, kerning, vdova, sirotek
- 17
- Operační systémy a ovladače: souběh programů, ovladače, multitasking, uživatelské rozhraní
- Uživatelská rozhraní a UX design: UX, uživatelské rozhraní, přístupnost
- 18
- Grafy: graf, stupeň, posloupnosti vrcholů, strom, grafové algoritmy
- Překladače a řízení překladu: front-end a back-end překladače, mezikód (bajtkód), make, npm
- 19
- Dynamické datové struktury: binární strom, spojový seznam, paměťová náročnost
- Nízkoúrovňové systémy a logika: hradlo, množina, logický obvod, mikrokontroler
- 20
- 3D tisk a CAD programy: FDM, SLA, SLS, materiály, troubleshooting tisku, modelování
- Znak, řetězec a lokalizace: znakové sady, UTF, internacionalizace vs lokalizace, gettext