Multimédia
Co jsme dnes dělali?
Multimédia
Velmi doporučuji podívat se na video od Toma Scotta, kde parádně vysvětluje interframe kompresi. Pro kratší kontejnerovo-kodekový refresher doporučuju toto video.
- Obrázek si můžeme představit jako tabulku (matici) pixelů
- Každý pixel má svoji barvu
- RGB model (Red, Green, Blue)
- Každá barva je reprezentována číslem od 0 do 255, tedy informace o barvě pixelu zabírá 3 bajty
- Obrázky většinou komprimujeme, aby zabíraly méně místa
- Máme na výběr mezi ztrátovou a bezztrátovou (kvalita obrazu se nezhorší) kompresí
- Video si můžeme představit jako posloupnost obrázků
- Údaj "frames per second" (FPS) nám říká, kolik obrázků se zobrazí za sekundu
- I kdybychom obrázky dobře komprimovali, video by stále zabíralo hodně místa a potřebovali bychom velkou přenosovou rychlost
- Proto se vymyslela tzv. interframe komprese
- Ukládáme jen rozdíly mezi jednotlivými snímky
- Soubory videa, jako jsou .mp4, .mov, .flv, apod. se nazývají kontejnery
- Uvnitř kontejneru jsou pak zakódovaná data pomocí kodeků (např. H.264, H.265, VP9, AV1)
- Obsahují také metadata (autor, apod.) a titulky
- Kodeky určují, jakým způsobem jsou data komprimována a dekomprimována
- Různé kodeky mají různé vlastnosti (kvalita, velikost souboru, nároky na výkon při přehrávání)
- Pro video se často používají kodeky jako H.264 (AVC), H.265 (HEVC), VP9, AV1
- Pro audio jsou běžné kodeky jako MP3, AAC, Opus
- Komprese zvuku
- Podobně jako u videa, i zvuk může být komprimován ztrátově nebo bezztrátově
- Ztrátové formáty jako MP3 a AAC odstraňují části zvuku, které lidské ucho pravděpodobně neuslyší
- Bezztrátové formáty jako FLAC zachovávají všechny původní informace, ale soubory jsou větší