Pokud máte vlastní laptop, můžete ho používat, ale neočekávejte automaticky technickou pomoc (zeptat se ale samozřejmě můžete)
Otázky?
Co už umíte
Základy programovacího jazyka (Python?)
Základy vymýšlení řešení problémů
Co budeme dělat
Programovat
Vymýšlet
Co přesně budeme dělat
Webové věci
HTML, CSS
JavaScript
Databáze
Unix
Sázecí systémy
Git
Další DSL
Věci, které jste si odhlasovali ve formuláři
Něco navíc, uvidíme (možná trošku matiky)
Maturita
Konec
Co jsme dnes dělali?
Řekli jsme si, co budeme přes rok dělat
Sítě a internet
Klient-server architektura
Jaký je rozdíl? Adresu serveru známe, klienta před navázáním spojení ne
Klient posílá požadavky, server na ně odpovídá
Klient posílá požadavky
Většinou není přímo dosažitelný, aniž by poslal požadavek (NAT)
Server na ně odpovídá
Je dosažitelný odkudkoli z internetu
Přepojování paketů a okruhů
Prepojovani okruhu vs paketu
Okruhy
Cestu hledame pouze jednou
Omezena, ale garantovana kapacita
Connection-oriented
Nizka latence
Mala odolnost vuci vypadku
Pakety
Sdilena kapacita
Cesta se hleda pro kazdy paket
Robustni a odolna
Pakety mohou prijit rozhazene (reseni?)
Spojovane vs nespojovane prenosy
Spojovany
Zacneme a skoncime spojeni
Stavovy
Prijemce musi existovat, dosazitelny
Navazovani spojeni
Nespojovany
Neresime, jestli prijemce existuje
Bezstavovy
napr. posta
Spolehlivy vs nespolehlivy prenos
Spolehlivy
Kontrolujeme chyby a neco delame
Resi odesilatel
Potvrzovani prijeti
Nespolehlivy
Pokud error, nezajem, posilame dal
Pro nizkou latenci
Garantovane vs negarantovane prenosy
Otazka: Mame po celou dobu prenosu garantovano dostatek zdroju pro prenos?
Garantovany
Zaruka zdroju
Rezervujeme zdroje
Prepojovani okruhu
Negarantovany
Dimenzujeme prenos podle prumernych pozadavku
Prepojovani paketu
Muze se stat, ze vynechame pakety
Typ garance
Best effort
Maximalni snaha dorucit vsechno
QoS
relativni QoS
prioritizujeme, nastavujeme priority zpravam
absolutni QoS
rezervace zdroju
podobne prepojovani okruhu
Identifikce počítače v síti
Počítače můžeme spojovat do sítí
V síti můžeme posílat data
Potřebujeme unikátní identifikátor počítače v rámci sítě
Tím je IP adresa
Máme dva typy, IPv4 a IPv6, používanější je IPv4
Jaký je problém s IPv4 adresami?
Server je na síti dosažitelný pomocí IP adresy
verze IPv4 (čtyři krát osm bitů, tedy 32 bitů, tedy 2^32, 4.3 miliardy adresovatelných počítačů) a IPv6 (8 krát 16 bitů, tedy 128 bitů, tedy 2^128, 3,4*10^38 adresovatelných počítačů)
Když známe IP adresu počítače, můžeme s ním komunikovat (pokud on ale zrovna chce)
Adresa musí být tzv. veřejná (pevná), je jich málo, platí se za ně, vyřešila by to implementace IPv6
To je důvod, proč nemůžete ze školy např. komunikovat s webserverem, který vám běží doma na počítači (pokud nemáte pevnou IP adresu)
Sítě jsou od sebe odděleny pomocí routerů.
Nebo, alternativně, malé sítě spojujeme do větších pomocí routerů